Nieuwsbrieven

Op deze pagina kan je onze meest recente nieuwsbrief terugvinden. Onderaan de pagina kan je alle eerdere nieuwsbrieven in PDF-formaat vinden.

Wil je onze toekomstige nieuwsbrieven rechtstreeks ontvangen? Laat dan hier je e-mail achter.

    Nieuwsbrief april 2023

    In deze nieuwsbrief staat de implementatie van LeerID centraal. Leerlingen kunnen na 10 mei enkel nog met LeerID aanmelden doordat het systeem waarop Columbus draait, overschakelt naar sterke authenticatie. Lees meer in de nieuwsbrief hieronder!

    Belangrijk nieuws: na 10 mei is Columbus enkel nog toegankelijk met LeerID

    Doordat het Columbussysteem overschakelt naar sterke authenticatie, zullen leerlingen na 10 mei enkel nog kunnen aanmelden met LeerID, de ‘single sign-on’-methode van de Vlaamse overheid waarmee leerlingen met één gebruikersnaam en één wachtwoord kunnen aanmelden op verschillende digitale leermiddelen. Het instrument zal op 10 mei vanaf de middag (12 u.) een halve dag niet beschikbaar zijn door deze aanpassing. [Opgelet, ondertussen is dit aangepast, omdat het mogelijk toch meer tijd zal kosten dan voorzien, zal het instrument op 10 mei de hele dag niet beschikbaar zijn] De website met meer uitleg over LeerID vind je via deze link.

    LeerID heeft als voordeel dat het efficiënt is: in plaats van telkens een andere combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord voor elke digitale toepassing, zal één aanmeldmethode in de toekomst volstaan. Daarnaast biedt het ook meer mogelijkheden voor de bescherming van de privacy.

    Voor Columbusgebruikers heeft deze ontwikkeling wel enkele belangrijke gevolgen, na 10 mei zal je immers enkel nog met LeerID kunnen aanmelden. Gelukkig kan je je als school wel voorbereiden:

    • In een eerste stap is het belangrijk dat de LeerID’s geactiveerd worden, anders zullen leerlingen in mei niet meer op Columbus kunnen aanmelden. Deze stap kan je nu al uitvoeren, meer info vind je hier.
    • In een tweede stap is het belangrijk dat leerlingen die al een Columbusprofiel hebben hun oude gegevens aan het nieuwe LeerID-account koppelen wanneer ze voor de eerste keer opnieuw aanmelden. Anders verliezen ze mogelijk de ingevulde vragenlijsten en feedback uit hun bestaand profiel. Een stappenplan hiervoor zal tijdig beschikbaar gesteld worden op onze website.

    Wie meer te weten wil komen over LeerID kan ook een webinar volgen over de werking van LeerID. De webinar zal plaatsvinden op donderdag 20 april om 14 uur. De sessie zal ongeveer een uur duren. Je hoeft niet te registreren en kunt deelnemen via deze link. Achteraf zal de opname van deze sessie beschikbaar worden gesteld.

    Hou tijdens de overgang naar LeerID zeker ook onze andere communicatiekanalen (Facebook, LinkedIn, Twitter) in het oog voor verdere informatie rond de implementatie van LeerID. Noteer alvast dat Columbus op woensdag 10 mei vanaf de middag een halve dag niet beschikbaar zal zijn.

    Korte kennisclips rond de Columbusmodules

    We hebben enkele korte kennisclips ontwikkeld rond de vier modules van Columbus. Ze kunnen handig zijn om de verschillende componenten van het instrument te kaderen in of buiten de klas. In de filmpjes wordt ingegaan op de inhoud van elke Columbusmodule en op de feedback. Je vindt deze kennisclips op ons YouTubekanaal: ‘Hoe kies ik?’, ‘Wie ben ik?’, ‘Wat kan ik?’ en ‘Wat wil ik?’.

    Nieuwe studie rond verkenningsprofielen 

    Een nieuwe studie werd gepubliceerd met de resultaten van het Columbusinstrument, opnieuw aan de hand van de verkenningsprofielen van de leerlingen. Zoals we in onze vorige nieuwsbrief meegaven, konden onderzoekers een onderscheid maken tussen hoog actieve, matig actieve en passieve verkenners*.

    In deze vervolgstudie gingen de onderzoekers na of en hoe leerlingen wisselen tussen profielen tussen de herfst en de lente. Het matig actieve profiel bleek het stabielst: 78% van de leerlingen bleef in dit profiel. Het passieve profiel was het meest mobiel: 44% ging naar het matig actieve en 4% naar het hoog actieve profiel.

    In onze vorige nieuwsbrief benadrukten we dat het nuttig is dat begeleiders leerlingen stimuleren om actief bezig te zijn met hun studiekeuzeproces. Deze nieuwe studie toont aan dat ook de timing van interventies van belang is: leerlingen met bijvoorbeeld een passief verkenningsprofiel in de herfst kan je tot meer verkenning aanzetten zodat ze daarna hun studiekeuzeproces actiever aanpakken.

    Wil je de volledige studies lezen? Dat kan via https://rdcu.be/cYQNA of https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2023.1085718/full.

    * Wie het onderzoek erop nasloeg, zal gemerkt hebben dat er in onze nieuwsbrief van januari een foutje is geslopen, de meest recente versie van deze nieuwsbrief vind je op onze website.

    Houd onze website en socialemediakanalen in de gaten voor verder nieuws rond het instrument en rond de implementatie van LeerID.


    Dit instrument is ontwikkeld door het expertenteam Columbus (KU Leuven, UAntwerpen, UGent en Arteveldehogeschool) in opdracht van Onderwijs Vlaanderen (via de VLUHR). Wil je graag meer informatie over Columbus, dan kan je terecht op onze website. Heb je verdere vragen, opmerkingen of suggesties, laat ons dan iets weten via het contactformulier of mail (columbus@onderwijskiezer.be).

    Het Columbusteam

    logomettekst_versie2_0 kleinvluhr nieuw geknipt klein

    Eerdere nieuwsbrieven